Trangia

En sprek 93-åring i kontinuerlig utvikling

 

Friluftsfolk har elsket deres produkter i over 90 år og varemerket har blitt synonymt med stormkjøkken. I dag brukes Trangia stormkjøkken over hele verden og produktene er i kontinuerlig utvikling. Alt startet med fabrikken i Trångsviken i 1925.

Familiebedriften Trangia, som i dag er synonymt med stormkjøkken og utendørs matlaging, ble grunnlagt allerede i 1925. I begynnelsen produserte Trangia husholdningsbeholdere i aluminium. Men da svenskene fikk flere feriedager på slutten av 1930-tallet, økte etterspørselen på campingutstyr og Trangia valgte å fokusere på utvikling av campingkjøkken. Det viste seg å være et smart valg.

Også i dag produseres alle Trangia-produkter i Trång i Sverige, i samme by som grunnleggeren John E. Jonsson grunnla virksomheten. Virksomheten er også oppkalt etter denne byen. Trangia er en omskriving av Trång, uten sirkelen over å og med ia som «i aluminium».

- Andre i friluftsbransjen har vanligvis utenlandsk produksjon, men for oss fungerer det bra med produksjon her i Trångsviken ettersom produksjonskostnadene faktisk er en ganske liten del av våre totalkostnader. Det er i stedet materialet som er den store kostnaden for oss, sier Magnus Rydell, administrerende direktør i Trangia.

Av bedriftens 24 ansatte, jobber hele 20 på fabrikken.

- Det er der magien skjer og det er der vi lager alle produktene. Helt sentralt på fabrikken er to robotiserte presslinjer.  Men mange deler produseres på samme måte som vi har gjort siden starten i 1925.


Stormkjøkken og matbokser

Alt salg skjer gjennom ulike distributører over hele verden. Men til tross for sin sterke friluftsprofil, selger ikke Trangia bare til friluftsfolk. I Indonesia og andre deler av Asia er de store på et helt annet marked.

- Der brukes våre kjøkken i vanlige husholdninger i stedet for elektriske komfyrer eller gasskomfyrer. Det er heller ikke uvanlig at skolebarn bruker Trangia stormkjøkken i sin heimkunnskapsundervisning, forteller Magnus Rydell, og legger til:

- Dessuten har Trangias klassiske matbokser i aluminium blitt trendy i Japan der mange unge Instagram-profiler legger ut videoklipp der de lager mat direkte i boksen.

Selv om Trangia stormkjøkken kan virke uforandret gjennom årene, har det allikevel skjedd store forandringer, ikke minst med materialet. For Trangia er kontinuerlig produktutvikling helt sentralt, og da spiller materialet en viktig rolle. Tynnere og sterkere materialer skaper slitesterke produkter.

- Alt Trangia produserer skal være solid og slitesterkt. Det er en viktig del av vår varemerkeprofil. Våre kunder kan fortsatt kjøpe reservedeler til sine 30 år gamle stormkjøkken. Hvis du mister en kjele, kan du kjøpe en ny og den passer fortsatt inn i ditt gamle stormkjøkken, sier Magnus Rydell.

Materialet er først og fremst aluminium i ulike kvaliteter, i tillegg til en del messing og rustfritt stål. Trangia kjøper store deler av disse materialene fra Tibnor.

- Dette fungerer veldig bra. Vi har hatt et godt forhold til Tibnor i mange år. De har en bred portefølje av kvalitetsprodukter med rask leveringstid.  For vår del blir det mye enklere å bruke kun én leverandør i stedet for å kontakte alle de utenlandske materialleverandørene. Vi er en liten bedrift, og vi setter pris på å ha kun ett kontaktpunkt, sier Magnus Rydell, og avslutter:

- Jeg setter også stor pris på den personlige kontakten vi har med Tibnors personale. De lytter til oss og er enkle å ha med å gjøre. Denne servicen har stor merverdi for oss. Rask levering er utrolig viktig. Vi kan ikke risikere produksjonen på grunn av materialmangel.


 

 

I korthet

Trangia

Trangia ble grunnlagt i 1925 i Trångsviken der de holder til den dag i dag. De produserer spritkjøkken/stormkjøkken og matbokser i aluminium. Deres produkter er populære blant friluftsfolk, jegere, barnefamilier og speidere, men brukes også i vanlige husholdninger i Asia. Trangia har 24 ansatte og omsetter for ca. 50 millioner kroner i året.

Utfordringen

For familiebedriften Trangia i Trångsviken i svenske Jämtland er materialet alfa og omega når de skal produsere sine verdensberømte stormkjøkken. Aluminium av høyeste kvalitet er det viktigste materialet. Men med bare 24 ansatte, hvorav 20 jobber med produksjon på fabrikken, finnes det ingen ressurser til å kjøpe inn materialer fra alle leverandørene rundt om i verden.

Løsningen

Trangia har i mange år brukt Tibnor som leverandør av aluminium, messing og rustfritt stål i sin produksjon av stormkjøkken, matbokser og andre produkter de selger. Gjennom Tibnor sparer de tid og får de beste materialene til konkurransedyktige priser og god service.

Vil du vite mer? http://trangia.se