text.skipToContent text.skipToNavigation

Hypermoderne lager øker leveringskvaliteten og reduserer ledetidene

Tibnors nye, toppmoderne sentrallager, som slo opp dørene sommeren 2019, ligger på Eidsvoll utenfor Oslo.  Det 21 000 kvadratmeter store høylageret er utstyrt med den aller nyeste teknologien og er for det meste automatisert. Resultatet er en effektiv og fleksibel logistikkprosess med høy kvalitet og kortere ledetider ut til kundene. 

Mye stål passerer hvert år gjennom Tibnors nye, moderne og frostfrie høylager i Eidsvoll. Takket være et toppmoderne automatlager, et effektivt slyngrensings- og malingsanlegg med høy kapasitet, samt det 30 mål store lagerarealet utendørs, har logistikkprosessen blitt mye mer effektiv. 

– Vårt nye lager forenkler hele produktflyten og gir oss langt større mulighet til å håndtere kunder og bestillinger på en mer effektiv måte og med enda høyere kvalitet enn tidligere da vi hadde fem lagre på forskjellige steder rundt om i Norge, sier Finn Kamås, logistikkdirektør hos Tibnor.

Høyteknologisk automatlager

En av nyhetene på Eidsvoll er det nye automatiske lagersystemet fra Kasto, som håndterer omtrent halvparten av alle de artiklene som blir sendt ut fra lageret. Det handler om mindre profiler og produkter som tidligere, da varene ble plukket for hånd, sto for en stor del av arbeidsinnsatsen.

– Det nye automatlageret har effektivisert plukkingen hos ca. 40 prosent av den totale ordremengden, sier Finn Kamås.

I det nye systemet lagres produktene i drøyt 1200 kassetter fordelt på to reoler. Kassettene er seks meter lange og har en snittvekt på tre tonn. En heisautomat henter ut og leverer de bestilte produktene til en av de to pakkestasjonene. Der plukker en medarbeider fra Tibnor ut de produktene som skal videre til kunden, og deretter går lagerkassetten automatisk tilbake til sin plass på lageret. 

– Tidligere måtte medarbeiderne selv gå til lagerplassen, hente de produktene som skulle pakkes og deretter gå tilbake til pakkestasjonen. Det var både mer tidkrevende og innebar en større risiko for feil, sier Finn Kamås. Han legger til at automatlageret fra Kasto er integrert med Tibnors forretningssystem SAP.  

Større effektivitet og høyere kvalitet

Tibnor har også investert i automatiske pakkelinjer der gods som skal plastes og buntes havner. 

– Alt dette til sammen innebærer at hele vår pakkeprosess har blitt mye mer effektiv. Selv om vi i dag er 30 færre personer enn da vi hadde lagre på fem forskjellige steder rundt om i landet, er hele prosessen raskere og holder høyere kvalitet. 

For kundene er dette naturligvis en positiv nyhet

– En automat plukker aldri feil produkt til plukkeren og er dessuten raskere enn et menneske. Så alt i alt er det et stort løft i både kvalitet og leveringstid for kundene våre, avslutter Finn Kamås. 

 

Faktarute

Utfordringen: Tidligere hadde Tibnor lagre på fem ulike steder rundt om i Norge. Det gjorde at ledetidene kunne være lange, leveringskvaliteten kunne variere og det ble en hel del transport mellom de ulike lagrene. 

Løsningen: Tibnor samlet all lagervirksomhet i et nytt 21 000 kvadratmeter stort sentrallager på Eidsvoll, der ca. 40 prosent av alle bestillinger går via det nye, moderne automatlagersystemet. 

Resultatet: Raskere logistikkjede, bedre kontroll på leveringskvaliteten og kortere ledetider ut til kundene. 

Kontakt oss i dag

Vi på Tibnor drives av å utgjøre en forskjell for våre kunder. Sammen gjør vi den nordiske industrien sterkere. Hva kan vi gjøre for deg?

Kontakt oss!
Rask bestilling
Bearbeidingsalternativer

Velg kappetype

Note: Pris for kapping og overflatebehandling vil bli lagt til i handlekurven
Leveransealternativer
Valgt dato Dellevering mulig


Logg inn

Jeg har glemt mitt passord

Det gleder oss at du vil bli kunde hos Tibnor. For at du som bedriftskunde skal kunne handle hos oss må du søke om et kundenummer

Søk om kundekonto hos Tibnor

*Merk deg at Tibnor kun selger til bedriftskunder, dessverre ikke til privatpersoner. Søknader uten et organisasjonsnummer kommer ikke til å behandles.